Delovanje in konstrukcija stare električne lokomotive

Avtomobili, motorji, pa še kaj drugega, ki se giblje, bi bilo povsem nebogljeno brez vsaj elektronike. Tu torej spadajo ideje, popravila in predstavitve s tega področja

Delovanje in konstrukcija stare električne lokomotive

OdgovorNapisal/-a TheDarkSpirit » 16 Nov 2023, 23:01

V tej temi bom predstavil delovanje precej stare (1968) električne lokomotive, znane tudi pod vzdevkom "Moped", saj je bila narejena za potniške vlake, zato je majhna ter ima majhno moč. Cel avgust sem opravljal počitniško delo v delavnicah, kjer sem med drugim delal tudi na teh lokomotivah, zato jih zelo dobro poznam. Te lokomotive so reostatske, upravlja se jih torej z izločanjem uporov, ki motorjem omejujejo tok, ter z menjavo vezav motorjev, to sta serijska (vsi 4 motorji so vezani v seriji), ter paralelna, kjer sta vzporedno vezana 2 skupini serijsko vezanih motorjev. Lokomotiva deluje na 3kV, ima 4 motorje, njena največja hitrost pa je 120 km/h.

"Moped" tik pred odhodom v Reko:
20231116_151227(0).jpg

Njegov motor:
20230816_095716.jpg

Kabina:
20221124_113815.jpg

Kontroler za upravljanje lokomotive-Zgornja ročica služi el. zaviranju (postopoma priklaplja upore na motor, kar motor obremeni), spodnja služi vožnji, torej premoščanju uporov in menjavi vezave 4 motorjev iz serijske v paralelno. Ročica na desni služi slabljenju polja, kar pomeni da kratko spoji navitja motorja ter s tem zmanjša število navitij, kar lokomotivi pri že veliki hitrosti da še dodaten "zagon".
20221124_113825.jpg

Blokirna naprava-Vanjo damo ključ ki ga dobimo, ko zapremo dovod zraka do odjemnikov toka ter s tem onemogočimo njihovo dvigovanje, da pa lahko to storimo, moramo zapreti dovod zraka z ročko, ki je z verižico pritrjena na ključ od samega komandnega pulta, tako da že to onemogoči, da bi lahko kakorkoli prižgali lokomotivo. Ko vstavimo ključ v blokirno napravo na sliki obrnemo še ročico ter s tem odjemnike toka popolnoma ozemljimo, šele nato se sprostijo ključi za dostop do VN opreme, tako da ni niti najmanjše možnosti, da bi med popravilom lokomotiva prišla pod napetost.
20230831_080900.jpg

Strojnica lokomotive:
20221130_121215.jpg

Upori za speljevanje ter zaviranje:
20221130_121901.jpg

Elektromagnetni kontaktorji za premoščanje uporov
20230831_080740.jpg

Se nadaljuje...
S54KDK
Uporabniški avatar
TheDarkSpirit
 
Prispevkov: 422
Pridružen: 17 Jan 2021, 15:07
Kraj: Ljubljana
Zahvalil se je: 45 krat
Prejel zahvalo: 137 krat
Uporabnika povabil: ivor
Število neizkoriščenih povabil: 27

Re: Delovanje in konstrukcija stare električne lokomotive

OdgovorNapisal/-a Jakey » 17 Nov 2023, 07:41

Ful dobro. Imaš morda tudi kakšno sliko, kjer so prestružili diske na lokomotivi?
Podpis je izginil.
Uporabniški avatar
Jakey
 
Prispevkov: 3661
Pridružen: 03 Feb 2015, 14:57
Kraj: Ljubljana
Zahvalil se je: 292 krat
Prejel zahvalo: 434 krat
Uporabnika povabil: Proteus
Število neizkoriščenih povabil: 3

Re: Delovanje in konstrukcija stare električne lokomotive

OdgovorNapisal/-a TheDarkSpirit » 17 Nov 2023, 18:49

Pnevmatski kontaktorji, za večje tokove:
20221130_121644.jpg

Komande lokomotive:
Na levi je kombinator slabljenja polja, na desni sta pa kombinator vleka-zaviranje ter menjalnik smeri vožnje. Vse je krmiljeno pnevmatsko.
20230831_080416.jpg

Glavno stikalo:
20221130_121944.jpg

Motor 65kW:
20230831_080806.jpg

Ter generator:
20230831_080811.jpg

...skupaj sestavljata motorgenerator, ki služi napajanju pomožnih naprav.
Tripolna stikala, ki služijo za vklapljanje ventilacije večnih motorjev ter uporov:
20230831_082702.jpg

Priključnice vlečnega motorja:
20221130_121541.jpg

Kompresor:
20230831_080652.jpg

Se nadaljuje...
Jakey, slike prestruženega diska žal nimam, prav na tej lokomotivi pa to niti ni mogoče, saj ima zaviranje še na "žlajferje".
S54KDK
Uporabniški avatar
TheDarkSpirit
 
Prispevkov: 422
Pridružen: 17 Jan 2021, 15:07
Kraj: Ljubljana
Zahvalil se je: 45 krat
Prejel zahvalo: 137 krat
Uporabnika povabil: ivor
Število neizkoriščenih povabil: 27

Re: Delovanje in konstrukcija stare električne lokomotive

OdgovorNapisal/-a TheDarkSpirit » 17 Nov 2023, 19:04

...še en kompresor:
20230831_080500.jpg

Spet kompresor, ta na sliki služi samo dvigu odjemnika toka in zapiranju glavnega stikala, napajan pa je iz baterij. Uporabi se pri hladnem zagonu lokomotive.
20230831_080731.jpg

Pnevmatski:
20230831_110254.jpg

...in elektromagnetni kontaktorji, še brez dimnikov:
20230831_110248.jpg

Še videoposnetki:
Kombinator slabljenja polja: https://www.youtube.com/watch?v=7nJKkadRYRA
Kombinator vleka/zaviranje in menjalnik smeri vožnje: https://www.youtube.com/shorts/KMg_bA_2Jk0
In še pnevmatski kontaktor: https://www.youtube.com/shorts/zv_yKME_Oz8
Naj povem še, da je pri tej lokomotivi zanimivo to, da je razen koles izredno tiha, in je pri vožnji na njej tak občutek, kot če bi se peljal v vagonu, kar ne moreš verjeti da ima zadeva lastni pogon. Posnetka vožnje žal nimam, je pa na teh dveh posnetkih prikazana vožnja na njeni močnejši "sestri" 362, oziroma 1061, kot je njena hrvaška oznaka. Lokomotive 362 žal ne vozijo več, so pa prav te lokomotive tudi moje najljubše. Pri nas sta ohranjeni 2, ena v Ilirski Bistrici, ena pa v železniškem muzeju. Žal nobena ni v voznem stanju, upam pa, da se bo nekoč eno usposobilo za muzejske vožnje. Lokomotive 342 pa še vozijo, trenutno jih je aktivnih še 8.
Zanimivo je tudi, da so za svoj čas te lokomotive zelo zastarele, saj uporabljajo precej tehnologije iz 30-tih in še celo 20-tih let.
Posnetka vožnje na 362: https://youtu.be/PY54431J0DY?si=TCEvq5rXKiLj3uek, https://youtu.be/87TOPVBIgFI?si=3vH_v3og08Tfmk-F
In še izredno zanimiv posnetek delovanja vlečnega motorja te lokomotive, ki ga je pred razrezom rešil in oblovil ljubitelj te serije: https://youtu.be/rUOS2TD7qBw?si=1t9UF0YfaFX4KzUa
S54KDK
Uporabniški avatar
TheDarkSpirit
 
Prispevkov: 422
Pridružen: 17 Jan 2021, 15:07
Kraj: Ljubljana
Zahvalil se je: 45 krat
Prejel zahvalo: 137 krat
Uporabnika povabil: ivor
Število neizkoriščenih povabil: 27

Re: Delovanje in konstrukcija stare električne lokomotive

OdgovorNapisal/-a VolkD » 18 Nov 2023, 08:48

Če smo že pri lokomotivah,...
IMG_20231117_155624.jpg

Tole imamo v Divači. Ni sicer električna, je pa stara.
Dokler bodo ljudje mislili, da živali ne čutijo bolečine, bodo živali čutile, da ljudje ne mislijowww.S5tech.net
Uporabniški avatar
VolkD
Administratorji strani
 
Prispevkov: 66428
Pridružen: 29 Dec 2014, 19:49
Kraj: Kačiče (Divača)
Zahvalil se je: 19754 krat
Prejel zahvalo: 10138 krat
Uporabnika povabil: Vrtni palček
Število neizkoriščenih povabil: 255

Re: Delovanje in konstrukcija stare električne lokomotive

OdgovorNapisal/-a luccabrassi » 18 Nov 2023, 11:28

zanimivo mi je da je zaščita obloka ob straneh kovinska aluminijasta .

Po eni strani je logično da nastalo toploto od sevanja obloka prevzame in hladi , po drugi strani pa je ''mogoče možen preskok '' ?

Izolacija bi verjetno kar trpela mogoče kakšna sljuda /keramika/steklo ? Po drugi strani imaš vibracije ki lahko poškoduje izolacijo ....?
Priponke
1.PNG
Uporabniški avatar
luccabrassi
 
Prispevkov: 2132
Pridružen: 02 Jan 2016, 20:52
Kraj: KOČEVJE
Zahvalil se je: 395 krat
Prejel zahvalo: 515 krat
Uporabnika povabil: VolkD
Število neizkoriščenih povabil: 255

Re: Delovanje in konstrukcija stare električne lokomotive

OdgovorNapisal/-a TheDarkSpirit » 18 Nov 2023, 12:41

Čez pridejo še dimniki, prikazani na sliki bolj zgoraj. Originalno so bili azbestni, zdaj so iz nekega drugega materiala.
S54KDK
Uporabniški avatar
TheDarkSpirit
 
Prispevkov: 422
Pridružen: 17 Jan 2021, 15:07
Kraj: Ljubljana
Zahvalil se je: 45 krat
Prejel zahvalo: 137 krat
Uporabnika povabil: ivor
Število neizkoriščenih povabil: 27

Re: Delovanje in konstrukcija stare električne lokomotive

OdgovorNapisal/-a MadMax » 18 Nov 2023, 13:04

Lokomotive, zanimivi stroji.
K nam elektrike še niso napeljali, imamo pa v Črnomlju 900-konjsko iz leta 1921, še popolnoma "analogna", med WW2 poganjala električni generator, ena zadnjih parnih, ki je sopihala po slovenskih tirih:
lokomotiva.jpg
Stvari so preproste, le ljudje smo neverjetni mojstri, da jih zakompliciramo.
MadMax
 
Prispevkov: 3521
Pridružen: 18 Jan 2015, 00:38
Kraj: Črnomelj
Zahvalil se je: 849 krat
Prejel zahvalo: 926 krat
Uporabnika povabil: VolkD
Število neizkoriščenih povabil: 255

Re: Delovanje in konstrukcija stare električne lokomotive

OdgovorNapisal/-a TheDarkSpirit » 05 Dec 2023, 17:04

Še posnetek vožnje lokomotive 342, kjer se tudi vidi uporaba slabljenja polja: https://youtu.be/CGg3179LSBg?si=CzvSWYooP_SPn6DW


S54KDK
Uporabniški avatar
TheDarkSpirit
 
Prispevkov: 422
Pridružen: 17 Jan 2021, 15:07
Kraj: Ljubljana
Zahvalil se je: 45 krat
Prejel zahvalo: 137 krat
Uporabnika povabil: ivor
Število neizkoriščenih povabil: 27

Re: Delovanje in konstrukcija stare električne lokomotive

OdgovorNapisal/-a jospeti » 05 Dec 2023, 20:53

zanimivo mi je da je zaščita obloka ob straneh kovinska aluminijasta .

Po eni strani je logično da nastalo toploto od sevanja obloka prevzame in hladi , po drugi strani pa je ''mogoče možen preskok '' ?


Tole je namenjeno izrivanju obloka v dimnik, ki je montiran med obema poloma elektromagneta.
jospeti
 
Prispevkov: 100
Pridružen: 09 Mar 2015, 12:16
Kraj: Mengeš - Ljubljana
Zahvalil se je: 39 krat
Prejel zahvalo: 25 krat
Uporabnika povabil: Proteus
Število neizkoriščenih povabil: 12


Vrni se na Elektronika v vozilih

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 1 gost