Tiristorski vžig iz leta 1972

Vse ostalo v zvezi z nostalgijo. Če se bo tega nabralo bomo odprli nov podforum.

Tiristorski vžig iz leta 1972

OdgovorNapisal/-a EL84 » 05 Avg 2022, 11:32

Med pospravljanjem garaže sem našel škatlico s tiristorskim vžigom, ki sem ga dobil leta 1972 od kolega zaposlenega v ISKRA - Zavod za avtomatizacijo v Ljubljani. Ne vem, ali so ga razvili kot službeno nalogo, ali samo za lastne potrebe. Vgrajenega sem imel v Mini morisu in Renault 5 in z njim prevozil več kot 100000 km. Motor je z njim vžigal kot mina, kar je bilo za tiste čase skoraj nepredstavljivo. Vezje najprej pretvarja 12V napetost avtomobila v približno 350V, s katero polni kondenzator 1uF. Vžigni impulz, ki nastane, ko se odprejo platine vklopi tiristor in kondenzator nabit na 350V se izprazne preko vžigalne tuljave. Ko tiristor ugasne, se kondenzator zopet polni za naslednji vžig.
Zanimivo je to, da naprava stara 50 let še vedno dela. Moram priznati, da ne pomnim, kdaj me je nazadnje tako streslo, kot me je pred par dnevi ta vžig. Zamenjal sem samo 2 elektrolita, ki sta bila suha.
Zanimala me je tudi vezava, zato sem jo posnel z vezja.
Nimate dovoljenj za ogled prilog tega prispevka.
EL84
 
Prispevkov: 466
Pridružen: 17 Feb 2015, 16:52
Kraj: Škofja Loka
Zahvalil se je: 71 krat
Prejel zahvalo: 75 krat
Uporabnika povabil: gumby
Število neizkoriščenih povabil: 7

Re: Tiristorski vžig iz leta 1972

OdgovorNapisal/-a Protoncek » 05 Avg 2022, 13:35

Jaz sem imel v fičkotu elektronski vžig iz revije Elektor. Zadeva ni nič dvigala napestosti, le vmesnik med platinami in tuljavo je bila. Rezultat je bil boljša iskra zaradi lepšega in krajšega vhodnega pulza. Vžig je bil opazno boljši, predvsem pri hladnem motorju.
Uporabniški avatar
Protoncek
 
Prispevkov: 5586
Pridružen: 17 Jan 2015, 20:41
Kraj: Mengeš
Zahvalil se je: 671 krat
Prejel zahvalo: 786 krat
Uporabnika povabil: VolkD
Število neizkoriščenih povabil: 161

Re: Tiristorski vžig iz leta 1972

OdgovorNapisal/-a reber » 05 Avg 2022, 15:29

Zgornje vezje za vžig je CDI (capacitor discharge ignition)

Tako imenovani elektronski vžig s tranzistorjem, ki je bil v vlogi platin, le te so krmilile elektroniko, je še vedno klasičen vžig z vžigalno tuljavo, oziroma induktivni vžig.

Razlika v delovanju je kar velika:

CDI ima višjo napetost, trajanje iskre je kratko, primerno za večje razdalje med elektrodama, za bolj umazan motor, ...

Induktivni vžig ima nižjo napetost, trajanje iskre je daljše.

Klasična vžigalna tuljava ni primerna za CDI, čeprav deluje, tudi crkne prej... za CDI mora biti namenska vžigalna tuljava.

Ni CDI kar za vsak motor.

Za CDI so primerni motorji z visokim tlakom v cilindru in za motorje z visokimi vrtljaji
Za induktivni vžig so primerni motorji ki uporabljajo bolj revno (suho) mešanico gorivo-zrak, pri CDI iskra traja prekratek čas, da bi v celoti in primerno vžgala vse.

Po drugi strani pa se zaradi suhe mešanice motor bolj greje, poraba je res manjša, ampak gretje samega motorja je večje... bolj bogata mešanica dejansko hladi motor ...
Sporočila sprejemam na e-mail objavljen na www.reber.si
Uporabniški avatar
reber
❷❷
 
Prispevkov: 1701
Pridružen: 17 Mar 2015, 20:30
Kraj: Bled
Zahvalil se je: 161 krat
Prejel zahvalo: 566 krat
Uporabnika povabil: s54mtb
Število neizkoriščenih povabil: 255

Re: Tiristorski vžig iz leta 1972

OdgovorNapisal/-a Iztok » 05 Avg 2022, 20:55

Cca. 40 let nazaj sem si v Yugo45 vgradil "elektronski vžig" z nekim BU tranzistorjem pa načrtu iz revije SAM ... motor je res malce mirneje deloval

Potem sem nabavil Y65A, ki pa je že imel elektronski vžig - namesto platin je imel pod "fertajlerjem" nekakšen fiksen in še vrteč železen križek med katerima je bila tuljavica, ki je dajala signal elektroniki, ta pa klasični vžigalni tuljavi - nekakšen magnetni dajalnik impulzov
Iztok
 
Prispevkov: 2832
Pridružen: 04 Feb 2015, 01:00
Kraj: LJ
Zahvalil se je: 811 krat
Prejel zahvalo: 661 krat
Uporabnika povabil: Proteus
Število neizkoriščenih povabil: 131

Re: Tiristorski vžig iz leta 1972

OdgovorNapisal/-a EL84 » 06 Avg 2022, 09:21

reber teoretično imaš prav, v praksi pa je malo drugače. Ne na Miniju in tudi na R5, nisem menjal vžigalne tuljave, pa sta skupaj zdržali več kot 100000 km. Oba motorja sta bila še "starodobnika" in tudi slučajno nista marala visokih vrtljajev. Zato je bila tudi moč razmeroma majhna. Mini je imel 40 konjev in 1000 kubikov, R5 pa tudi približno toliko.
EL84
 
Prispevkov: 466
Pridružen: 17 Feb 2015, 16:52
Kraj: Škofja Loka
Zahvalil se je: 71 krat
Prejel zahvalo: 75 krat
Uporabnika povabil: gumby
Število neizkoriščenih povabil: 7

Re: Tiristorski vžig iz leta 1972

OdgovorNapisal/-a reber » 06 Avg 2022, 11:23

Vem, da je teoretično glede uporabe vžigalnih tuljav induktivnega vžiga na CDI... praktično pa je vse odvisno od kvalitete. Nekoč so bile vžigalne tuljave bolj robustne kot danes, tako da ni bilo problema. Do previsoke napetosti praviloma ne pride, ker iskra preskoči na svečki, tako da do poškodbe vžigalne tuljave ne pride, energija pri CDI je tudi manjša.
Včasih so bile vžigalne tuljave pogosto zalite s transformatorskim oljem, notri je bilo tudi iskrišče za zaščito VN navitja.
Kaj pa danes?
Danes so vžigalne tuljave potrošni material... tučno je določeno kateri model za kateri vžig in ne samo to, vsaka svečka ima svojo vžigalno tuljavo, lahko je notri vgrajena tudi elektronika... no, vse je odvisno od modela motorja kakšen vžigalni sistem ima.

CDI prav lepo deluje tudi na nizkih vrtljajih, za visoke pa je dober predvsem CDI, ker pri induktivnem vžigu ni dovolj časa, da bi se tuljava "napolnila", tok skozi navitje sploh ne doseže nazivnega, ko platine že izklopijo ... torej, za visoke vrtljaje je primeren CDI, induktivni je bolj švoh, za nizke je dobro oboje.
Sporočila sprejemam na e-mail objavljen na www.reber.si
Uporabniški avatar
reber
❷❷
 
Prispevkov: 1701
Pridružen: 17 Mar 2015, 20:30
Kraj: Bled
Zahvalil se je: 161 krat
Prejel zahvalo: 566 krat
Uporabnika povabil: s54mtb
Število neizkoriščenih povabil: 255

Re: Tiristorski vžig iz leta 1972

OdgovorNapisal/-a EL84 » 06 Avg 2022, 14:22

Ja včasih so bile vžigalne tuljave velike. Jaz imam še eno za vzorec, ki je fi 58 mm in dolga 150 mm. Če nisi imel posebne smole, ni nikoli odpovedala. Menjali smo samo razdelilne kape, rotorje razdelilca in platine.
EL84
 
Prispevkov: 466
Pridružen: 17 Feb 2015, 16:52
Kraj: Škofja Loka
Zahvalil se je: 71 krat
Prejel zahvalo: 75 krat
Uporabnika povabil: gumby
Število neizkoriščenih povabil: 7


Vrni se na Ostalo

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 1 gost